Op onze school heerst een goede sfeer en er is een open klimaat. We hechten veel waarde aan een goede relatie met de kinderen. Vanuit een veilige en vertrouwde basis kunnen de leerlingen zo optimaal mogelijk leren en zich ontwikkelen.
De kenmerken van ons onderwijs
- Leerdoelen op drie niveaus;
- Expliciete Directe Instructie (EDI);
- Papieren methodes vormen de basis;
- Volop kunst en cultuur in het lesprogramma;
- LeerKRACHT en leerlingarena’s.
Leerdoelen en eigenaarschap
Op Octowijs geven we les in vier kleine combinatiegroepen (groep 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8), waar de kinderen van en met elkaar leren.
De leerlingen werken aan leerdoelen op hun eigen niveau en dat doen ze zelfstandig op ons leerplein of in de klas. Daarbij bevordert de leerkracht het eigenaarschap over hun eigen leren. Om het leesonderwijs te versterken, werken we met het programma BOUW, waarbij de leerlingen uit groep 7 en 8 de kinderen in de onderbouw helpen met lezen. Sommige kinderen ontdekken zo dat ze het heel leuk vinden om even ‘juf’ of ‘meester’ te zijn.
Expliciete Directe Instructie
De leerkrachten werken met de Expliciete Directe Instructie (EDI) en geven instructies op drie niveaus.
Kinderen die moeite hebben met bepaalde lesstof krijgen extra uitleg en kinderen die meer uitdaging nodig hebben, kunnen extra opdrachten maken. Papieren methodes vormen de basis van ons onderwijs; wat je opschrijft, onthoud je beter en dat draagt bij aan het begrip van de lesstof. Voor meer verdieping en herhaling werken de kinderen ook met Chromebooks.
Kunst- en cultuuronderwijs
Wie onze school binnenloopt, kan er niet omheen: ons leerplein met een atelier, een kooklokaal, een speelzaal, veel extra ruimtes en een podium, waar alle kinderen zich met hun talent kunnen uitleven.
Meester Stephan zorgt als kunstcoördinator voor kunst en cultuur in het lesprogramma en externe vakdocenten geven regelmatig creatieve lessen in ons atelier. Ook muziek speelt een belangrijke rol op Octowijs; ons orkest wordt door een professionele dirigent begeleid. Octo en wijs verwijzen naar octaaf en melodie en de octopus is een slim dier. Zijn acht armen staan synoniem voor de acht groepen die je kind op de basisschool doorloopt.
LeerKRACHT
Zoals de leerkrachten het beste uit jouw kind willen halen, zo halen ze ook het beste uit zichzelf. Om de kwaliteit van ons onderwijs steeds verder te verbeteren, gebruiken we de methodiek van Stichting leerKRACHT.
Net als de leerlingen werken de leerkrachten met doelen, die ze met bijbehorende acties op het verbeterbord in de teamkamer schrijven. Leerlingen geven in zogenoemde leerlingarena’s feedback aan de juf of meester rondom die doelen. Die feedback gaat bijvoorbeeld over de lesstof, het lesmateriaal en de instructies. De leerlingen zijn de stem van hun klas en hun mening telt. Dat geeft zelfvertrouwen en het helpt de leerkracht om het onderwijs vorm te geven.
Meer- en hoogbegaafdheid
Ieder kind leert anders en het ene kind heeft meer uitdaging nodig om te presteren en zich te blijven ontwikkelen dan het ander. In Groep 9 komen meer- en hoogbegaafde kinderen tot hun recht.
Groep 9 is de bovenschoolse plusklas van Leerplein055, waar een vaste leerkracht de meer- en hoogbegaafde kinderen lesgeeft.
In Groep 9 werken de leerlingen projectmatig en is het vooral belangrijk hoe je kind aan een project en de eigen leerdoelen werkt. Ze leren om te gaan met hun sterke en zwakke punten en ze leren verantwoordelijk te zijn over hun eigen leerproces. In overleg met de leerkracht en de kwaliteitscoördinator kan je kind voor Groep 9 worden aangemeld.
Ook interessant
Doelgericht leren
Met doelgericht onderwijs leren de kinderen zelfstandig op het leerplein of samen in de klas te werken.
Ons team
Ze kennen ieder kind bij naam en staan met elkaar voor goed onderwijs aan alle kinderen.
Rondleiding
Hoe we kunnen bijdragen aan een mooie en creatieve toekomst voor je kind, ontdek je met een bezoek aan onze school.